Tuesday 26 November 2013

menegur jangan sampai menghina

bismillah .assalamualaikum.

lagi sekali ambe muncul untuk menghidupkan semula dakwat-habis nih . kesian bah sudah lama kena kasi tinggal. act, aku baru lepas stalk fesbuk . blog . twitter sahabat2x sekolah mnengah dulu . apa kah maksud perbuatan-perbuatan itu ? stalk tanda rindu .. hu..hu..hu.. at the same time dapat lah jugak topup ilmu mana yang patot . jauh dmata dekat dhati. x gitu ?

tadi . sedang aku dok cuci pinggan mangkok untuk manifestasikan kerajinan aku nih , maka aku ternampak sekor tikus dicelah-celah daun di rumah jiran depan rumah aku . aku nampak tikus tu macam takut-takut ja nak keluar dari rumput tu. mungkin dya nak makan nasi briyani yang kena tabur oleh jiran aku yang pemurah kot . kot lah !

tak semena-mena aku terpikiaq . kenapa tikus tu tak dilayan macam hamster haa ? hamster a.k.a tikus belanda tu yang kena letak dlam sangkar ada debu-debu..benda bulat yang berpusing-pusing dan rumah kecil dalam sangkar tu. kenai yang mana ? teringat pulak hamster yang kawan aku bela..comel tapi kecomelan itu hilang serta merta bila hamster tuu keennncchhinnngggg atas tngan aku .. eeuuu...nasib laa cepat aku bagi balik dkat tuan dya..kalau tak memang kena penyet lahh hamster tu sebab besaq dya muat-muat tangan aku ja. tapi takdenye aku nak buat macam tu der ! x sanggop menjadi pembunuh . astaghfirullah.

yang jadi persoalan kenapa masa orang lain pegang dya tak buat perangai yang tak semenggah tu.. tapi bila turn aku nak tunjukkan kasih sayang terhadap seekor binatang yang dipanggil hamster tu dya membuat onar 
 pulak . hoihh .. fobia..fobiaa,,! andai itu takdirnya !! aku redha .. he..he..he..

back to the main topic , kenapa tikus tak dilayan macam tikus belanda tu ? ada kah memang fitrah atau kita manusia yang memilih untuk tidak membela tikus yang biasa tu .. siap ada perangkap lagi untuk tangkap tikus yang biasa tu .? adakah kita akan dikata kurang siuman atau biuulll kalau bela tikus yang biasa tu ? tapi kann kalau aku pon aku tak lalu nak bela tikus tu. ha.ha.ha. dah tu tanya lagi ?

last-last aku pon jawab sendiri soalan yang aku tanya dekat diri aku tadi dengan membuat satu perbandingan bukan ilmiah . lasak lah asal aku rasa senang hati .. orang kata .. orang lain lah aku dengar ja..kucing itu spesies harimau ? hakk alohhh .. ntah crit dongeng mana aku kutip nih .. he..he..he..habis tu kenapa tak dibela ja harimau bagi menggantikan kucing ? deyy ..porrrahhh .. apa pnya soalan la ?

what i mean here is .. x perlu kot suka nak mempersoalkan apa yang tak perlu kita soal . kadang-kadang benda yang kita tanya tu makan diri kita balik ja . 

"kenapa dia pakai tudung labuh,berjubah bagai..purdah lagi tu..tapi mulut macam hapa lagi ?"

"kenapa orang tu slalu pergi surau , siap pakai kopiah lagi tapi sombong ?"

 yaa ... itulah fenomenanya . muslimin dan muslimat yang dikasihi , siapa kita untuk "mengomplain" a.k.a  mengkritik orang lain .?  menegur itu lain . menghina itu lain . lagi menghanginkan apabila kita menghina tanpa bagitahu mana cara yang sebetulnya .! tak adil lah kan ? lepas puas kita semburr hinaan-hinaan berbisa lagi pedas berapii itu , kita terus pergi tanpa bagitahu apa yang sepatutnya di buat supaya jadi lebih baik . itu tidak adil yang arif . tidak adil !

sebab itu ambe nak pesan apabila kita menegur jangan sampai teguran itu bertukar menjadi hinaan . ada paheemm ? tegur baik baik . kalau tak makan samann jugak . redha je lah . as long kita dah buat apa yang kita kena buat , tu pon dah cukup baik . fitrah manusia itu cinta kepada kebaikan . inshaAllah nnt dya kembali lah kepada fitrah tu semula . banyak berdoa .

lagi sakit hati dengar kalau dengar ada suara-suara hasil godaan syaitoonnn yang cakap lebih baik tak payah pakai tudung kalau mulut tak reti jaga . yng nih paling krikk..krikk .. sangat tak patot . deyyy .. spa kata tak payah pakai tudung lebih baik ? janganlah kau ajak dya buat dosa buka tudung pulak bila kau sakit hati dengan mulut dya . kalau sakit hati dengan mulut dya tak payah nak hina dari anggota kepala sampai hjung jari kaki dya . tak adil , itu tak adil namanya .!

selalu lah pesan dkat diri , mungkin orang yang pakai tudung tu , pakai kopiah tu , rajin solat smua tuu.. Allah nak uji diorang . adakah smakin bnyak amalan tu dkatkan dorang dengan tuhan atau sebaliknya .. itu bukan kerja kita nak hina bagai. tak salah tegur .tapi lagi skali saya ulang menegur jangan sampai menghina . boleh ?

ntah apa apa lah aku nih kan ? dari cerita tikus hamster masuk sikit kucing dan harimau ..tup tup sekelip mata masuk bab menegur menghina nih ? memang takda kohesi koheren langsung . apa pon semua ini peringatan untuk diri aku sebenarnya . takpayah nak bajet bagoslah ye wahai diri . 

meh layan quotes nih .

jazakallah .

2 comments:

SIRATAL MUSTAQIM said...

TERBAIK!!! (Y)

sang perindu syurga said...

YES!!.. jangan sampai orang menbenci kita kerana perbuatan kita yang melebbihh!!!.. hehehe...

Post a Comment