Friday 14 December 2012

BERSYUKURLAH


 ASSALAMUALAIKUM SEMUA .

 semoga berada dalam rahmat dan redhaNya.
insyaAllah..hari ni nak kongsi satu cerita pendek.semoga jadi pengajaran buat semua.

Pernahkah tak kita mengeluh bila berhadapan dengan makanan yang kurang sedap atau yang tak berapa menyelerakan ?
 
 
e.g :    1)"hisshhhh...tak sedap laa lauk nihhh !!!!
                     2)"awat tak makan ?...."tak lalu laa..tak sedapp"



ok . apa-apa pun  yang pernah kita ucap atau kata maii kita baca kisah rasulullah nii.
 
Satu riwayat yang diberitakan oleh Abu Nu'aim, Khatib, Ibn Asakir dan Ibn al-Njjar daripada Abu Hurairah r.a. dia berkata:


"Aku pernah datang kepada Rasulullah s.a.w. ketika dia sedang 
bersembahyang duduk, maka aku bertanya kepadanya:
'Ya Rasulullah! Mengapa aku melihatmu bersembahyang duduk, apakah engkau sakit?' Jawab Baginda: 'Aku lapar, wahai Abu Hurairah!'


Mendengar jawapan Baginda itu, aku terus menangis sedih melihatkan keadaan Baginda itu. Baginda merasa kasihan melihat aku menangis, lalu berkata: 'Wahai Abu Hurairah! jangan menangis, kerana beratnya hisab di hari kiamat tidak akan menimpa orang yang hidupnya lapar di dunia jika dia menjaga dirinya semasa hidup di dunia.'"
 
semoga kita sama-sama jadi manusia yang bersyukur.ingat sebelum nak kata apa-apa ingat kisah nabi ni :)
ingat juga saudara seislam kita di palestin sana.nak jumpa makanan pun susah. bersyukurlah.
|jazakallukhairankasiran|
*asif a'lakullihal*  

0 comments:

Post a Comment