Tuesday 18 December 2012

W.A.S-W.A.S

ASSALAMUALAIKUM w.b.t
alhamdulillah masih diberi nafas dan kekuatan untuk berkongsi entry kali ni .

"AWASSSSSS" .. tu maksod berhati-hati kan ?
tapi entri kali ni macam "AWAS" jgakk..cumanya buang "A"kat depan..ok ?dapat tangkap apa yang cuba diperkatakan ? TAHNIAHH :-)

apa dia murid-murid ?? ......"WAS-WAS cikgu"....ya was-was ?pernahkah anda was-was dalam pekerjaan anda ? contoh paling senang ...masa wudhuk ? .."ehh ..tangan kanan basuh ke belom ha ?"...masa solat ? "ni rakaat ke berapa ea?"...huhhh... cuba ingat ,,pernah tak ? *angguk je dalam hati .

Firman Allah SWT : “Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekelian manusia, yang menguasai sekelian manusia, Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia". (An-Nas : 1-6)

Sebenarnya,penyakit was-was nii datangnya dari syaitan. 
Jadi,,antara usaha yang kita boleh buat untuk mengatasi was-was ialah membaca isti'azah (memohon perlindungan kepada Allah) agar dilindungi dari hasutan syaitan. tahukan ta'awwuz tu apa ??
senang nak tahu ta'awwuz ialah lafaz "A'uzubillahi minasy syaitonir rajiim" (aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam).



Andai kata,sedang sahabat-sahabat semua sedang solat,tiba-tiba was-was sedang dalam rakaat yang ke berapa...anda mestilah mengambil bilangan yang sedikit dan menambah sehingga cukup rakaat solat itu..

faham takk ? senang cerita..macam ni ..contohnya sembahyang zohor..kan empat rakaat..lepas tu masa rakaat keempat..rakaat last nihh..tapi tiba-tiba anda rasa was-was..rakaat ketiga atau keempat..
jadi anda mestilah menganggap anda sedang dalam rakaat yang keTIGA. kemudian tambah lagi satu rakaat menjadi empat...disertai SUJUD SAHWI..

faham ? semoga Allah rezkikan kefahaman..amin .
lafaz sujud sahwi "subhanamallayana muwala yashu"..


--alhamdulillah..tamat sudah entry kali ini...moga ada manfaat..
jazakallahukhairan kasiran..maaf atas sebarang kekhilafan..moga Allah redha.

0 comments:

Post a Comment