Sunday 14 April 2013

bahasa itu peribadi

Assalamualaikum

diolog di atas merupakan bahasa-bahasa yang terdapat di malaysia . mungkin kat sebuah kafe IPT . pepandai aku je

Malaysia ada 14 buah negeri kan ? kalau belajar Kajian Tempatan dajah empat dulu mestii ingat ..huhhhh *tetibaa jaa* ..eleh ! tapi kalau tak blajar kajian tempatan pon kita mesti tau serba serbi pasal malaysia nih. tak gitu ? nanti pi obesi boleh laa prumpramprumpram kat omputehh nun..

ok . back to main topic . setiap negeri tu mesti ada bahasa tersendiri . orang kata "bahasa pasar"or we call it as loghat..baru nampak macamm..waaa ~ uniknya malaysia ..haha..kalau omputeh kata "how are you ?"...dok bunyi how are you jaa laa sampai bila-bila..tak macam Malaysia nihh..ada yang kata "apa habaq"..ada pulak tu "ape kabo ?...hah..nih pon ada jgak "ape khaba ?" haha

but,it's still the same meaning..unik kan ? kalau tanya aku "loghat" negeri mana paling aku suka dengar ..? of koss laa bahasa nogoriii which is come from negeri sembilan...apa kono eh jangggg ? haha..sedap kann ? kann ? kann ? aku pon taktau kat mana spesel nyaa bahasa nih..tapi series cakap kalau dengaq orang nogori sembang..pergghhhhhhh memang best..

negeri sembilan darul khusus (= . N9 nih unik dya selalunya dekat bumbung rumah nun..rumah minang.
Then ,the second loghat yang aku suka issssss PERAKK ! bahasa perak . sunggoh ohsem..i was born in perak actually..jadi logiklah aku menggemari bahasa tempat tumpah darah aku ini .. tapi aku tak letak bahasa ni nombo satu..itu maksodnya..tiada kompromi..adil kan aku ?bahasa perak ni sejuk je telinga dengar..sopannsopan..lemahlembut gituu..haha..

ape kabo ? lame tak dengo britenye ? ate , ape hei kome ke mari ? rajen bebenor kamu bace blog teman ye ?
tryy laa cakap.. praktis make perfect rite ? haha.kalau balik kuale (kuala kangsar) memang aku akan ternganga dan terpegun bagaikan terpukau dek bahasa ini..yaaaa..sedikit hiperbola di situu..tapi apa pon perakk tetap dihatiiii .!!

pernah sampaii ? kat sini ada labu sayong besarr ..
MASJID UBUDIYAH . masyaAllah ! antara masjid tertua
kini di tangga ketiga ialahhhhh negeri jelapangg padii...tarraaaaaaa...berIBUnegeri kan alaor setar..yaaa..itu ialah negeri kedah yang sangat amannn..bahasa ini merupakan bahasa yang aku selalu guna dan sebenarbenarnya bahasa ini digunakan setiap harii..masakan aku tidak menggemari bahasa negeri yang menempatkan aku dan keluarga ini..ok laa walaupon tangga ke3 tapi loghat kedah sangat superrbb. kadang-kadang bahasa kedah nihh dengaq macam kasaqq siket.. sikitt jaa..tapi tak pon.

mendengar orang kedah bercakap sangat puas .. puas hati . jelas . jika ditambah mimik muka pasti lagi memikat selera ,....!! haha

apa habaq ?awat ang tengok aku lagu tu ? sabaq naihhh..! 
hahh..ni satu lagi pekataan orang kedah "loklak"..sila gantikan "K" dengan sebutan hurof "AIN" tulisan jawi..."lo'la'"..cuba sebottt...ya pandai !  sila sebut dengan betol..jangan rosakkan perkataan keramat itu..kalau failed sila hubungi saya segera ya !

mari menyebutt sampai tegeliat lidah =P
Ok ..stop membebel ..
Apa yang aku cuba nak sampaikan kat sini..tak kesahlah bahasa negeri mana pon kau guna..utara..selatan.timut mahupun barat..fikir dulu betul-betul..apakah percakapn kita mengguris hati mana-mana pihak !!!!....seeloknya bahasa itu biarlah sopan..i mean tak payah laa nak mencarut..memaki hamunn atau memerli bagai..tak syok cemtu !! kan..tak best ..tak best ..tak best*gaya ipin sket.!!

apa pon mari kita ramairamai cuba baiki diri and most important cara perckapan kita. mungkin lpas nih aku akan bergaul dengan orang dari macam-macam negeri lagi.so bahasa tu yang kena jaga sngat-sngat..bukan semua orang betah ngan kita.dulu zaman sekolah bolehlaa..kau laa sahabat dunia akhirat..sebabnyaa kita dah hadamm dengan mereka..but ,, try to thinkingg urr futeree  !! tak terbayang kan ?..mula dari percakapan kita lah orang akan judge kita nih macam mana..bahasa melambangkan peribadi .
cuba perbaiki diri .in sha Allah.

ok.give me fivee !! =)

0 comments:

Post a Comment