Thursday 25 April 2013

bilHikmah

ASSALAMUALAIKUM .

hari tu aku ada terbaca satu komen di fesbuk yang mencetuskan perbalahan antara si tukang komen dengan hampir 10 komentar yang lain . isu tu bagi aku biasa sja . lelaki memakai jeans . biasa la kan ?
tidak kisahlah , itu pendapat dya yang kurang bersetuju dengan pemakaian jeans nih . mungkin .

lepas tu aku terbaca pulak status sorang sahabat aku kat fesbuk juga . maksod status tu macam ni :
"boleh kalau kita nak tegur sesorang tu . tapi biar cara bijaksana dan menghormati orang yang kita nak tegur tu."
situasi yang digambarkan pula macam nih . suatu hari angpa terbaca satu status kawan angpa yang bertaraf hadis . lepas tu hampa macam tak pasti tu hadis sohih atau palsu . then , dengan bangga angpa komen "nih hadis taraf apa ?  sohih ? hasan ?dhoif ? "

si kawan pon menjawab dengan pasti laahh "ohh..nih hadis sohih riwayat .... nombo ...." cukup pakej dya bgtau . cumanya angpa kurang pasti dengan hadis tu pon balas balek komen tu " better ang tak payah pos laa hadis-hadis nih , takot palsu nanti"...

*******************************

haa..situasi kat atas tuh berdasarkan apa yang kawan aku bagi dalam status dya . spatutnya kalau kita nak komen benda-benda nak melibatkan hadis nih , kita yang kena selidik balik apa taraf hadis yang kawan kita post tu . kalau hadis tu sohih kau anggap ja la kau dah dapat satu ilmu baru .

andai kata pula , lepas kau selidik pasal hadis yang kwan kau post lalu mendapati hadis itu bertaraf palsu , spatotnya cara komennya bukan di ruangan komen . lebih baik dan sopan angpa suruh dya padam hadis tu melalu mesej peribadi . bgtau dya yang tu bukan hadis sohih.xplain sampai paham.tadak laa main terus redah je " weiyhh , hadis palsu nihh ..delete.delete!!" isshh..nampak tak sopan kan ?

memang niat kita baek nak tegur dya , tapi biar berhikmah ye . aku pon lepas baca status tu mcam lebih berhati-hati nak komen tambah bila melibatkan hal tegur menegur nih . tapi aku lebih suka baca ja komen tu . nak ikot campor ilmu belum kental weiyh ! tapi jangan la jadikan alasan tak cukup ilmu tu penghalang angpa tak boleh nak ajak orang lain buat baik . takpa ilmu boleh di cari . in sha Allah . ok apa kalau nampak kawan kau buang sampah merata dan angpa pon tgor tak baik tu . kan ? snang ? tak payah nak tunngu dapat gelaran syeikh/imam/bilal baru nak tegur .

lagi satu pasal isu nih , aku macam nak pesan kat diri aku terutamanya , kalau angpa berada dlam situasi perbalahan tentang sesuatu isu dan angpa pasti sangat angpa lah yang betul dan sebenarnya memang angpa yang btol pon . apa angpa akan buat ? tros berbalah sampai orang lain senyap ?  ermm .. terpulang ..
dulu aku pon macam tu ..tapi sebenarnya itu sikap yang sngat buruk . buruk tahaap 4 . haha

sebaiknya , ambil la kputusan untuk diam . as long kita tahu kita d pihak yang benar sudah . takpayah nak balah sampai terkeluar anak tekak , tak pasal ja satg terputus silaturrahim. biar la dya nak bahas apa pon , kita senyap sudah , bukan beerti kalah . tapi tu la sebenarnya yang menang . terserlah sifat sabar kau . #tabik la. aku tak tuju kat sapa-sapa lah . tapi tringat zaman budak-budak dulu . punca suka bergaduh pasal slalu sngat nak menang kalau dalam isu perbalahan nih . tapi takpa tu pnglaman hidop sebenarnya .

dah laa . sampai snih ja . semakin dewasa in sha Allah fikiran pon semakin matang kan .. pandai la fikir mana baik mana buruk . bajet je aku nih .. macam pesanan ikhlas dari orang lama ...(orang tua-tua)

"orang tua-tua" merujuk kepada orang zaman dahulu.
"orang-orang tua" pula ialah bilangan orang tua yang ramai 
takpasal ja msok tatabahasa nih . takpa ilmu dikongsi bukan disimpan . ok .sekian ,
.  
 Apapon pandang salah diri sendiri dulu sebelum nak tunding 5 jari nak tunjuk salah orang lain .





2 comments:

LIFE said...

btol . btol . btol, saya stuju dgan awak !

Unknown said...

aku cuba untuk berdiam sahaja .. haha .

Post a Comment