Friday 26 April 2013

satu per tiga malam

ASSALAMUALAIKUM 

secara terus terang di saat entry ini ditulis aku sebenarnya berada dalam zon keboringan yang sangat melamapau-lampau . ya Allah . tuhan ja yang tahu . aku bajet pukol 9 nak tgok la tb3.. tuptup crita len pulak yang kluar . oh maiii -_- mana "sebenarnyasayaisteridya" ?? 



redha . disebabkan aku nak tulis jgak blog malam nih , aku pon memaksa otak ini untuk ingat balek apa peristiwa yang aku boleh jadikan modal bercerita . pikir punya pikir aku pon tringat la perpustakaan sekolah.
tapi aku bukan nak cerita keindahan dan kemajuan perpustakaan sekolah aku tuu,cumanya peristiwa tu berlaku di perpustakaan .

aku ingat lagi masa tu aku tengah membajet baca buku kat bilik tayangan . bilik tu kan ada meja jepun dan aku selesa nak besila + lunjur kaki .suka hati la nak buat apa pon . tadak orang time tu . masa tu aku dengan sorang sahabat . masa tu trial spm ,jadi aku tak suka suasana bising-bising walaupon aku nih pencetus segala kebisingan . time preksa ja aku tak suka bising , waktu lain takpa . 

tengah rancak dok baca buku , tiba-tiba pembantu perpustakaan atau mesranya aku panggil pak lang masuk la bilik tayangan tu . dia bawak penyapu ngan penyodok . aku pon paham la pak lang nak sapu bilik tu . tapi pak lang tak halau aku keluar . nasiibbbb . pak lang yang memang ramah tu tanya la kat aku . macam mana pereksa ? boleh jawab ? soalan biasa la kan ? tadak la menggugat jiwa nurani . aku pon kata la in sha Allah ok KOT ..pak lang gelak ja ..dya paham la tu .

ok . keadaan sunyi balek . teruskan study . bajet disitu ya ! tiba-tiba pak lang besuara lagi . katanya pada kali nih lebih pada nasihat la . pak lang kata blajaq elok-elok . banyak berdoa . rajin qiyamullail . *sentap kak dik oiii ~
qiyamullail tak selalu pon takpa. buat sminggu skali . tak pon masa balek kampung . 2 minggu skali kaa..asalkan buat jgak dalam sebulan tu . 

bukan apa,waktu yang paling baik kan di pertiga malam . in sha Allah , kalau kita berdoa time tu pon jadi mustajab . lagipon tu kan time sunyi lagi lagi boleh feeling . muhasabah diri . aku teringat perumpamaan yang pak lang bagi ..
"isi ikan yang paling berkhasiat tu banyak kat tengah-tengah laut , nak tangkap pon kena ada kapal besar . alatan pon kena lengkap . contohnya macam ikan salmon . tak macam ikan yang kita boleh tangkap tepi sungai tu . kandungan khasiat dya tak sehebat ikan salmon"
sama laa macam qiamullail tu..kan qiamullail nih waktunya sepertiga malam so , nak bangun pon agak eerrr..liatt weiyhh .. tapi skali kita dah dapat buat qiam tu in sha Allah kita dah dapat satu waktu yang terbaik untuk berdoa . iyo dak ?

terliur aku tengok isi ikan salmon nih . bakor pon sedap ~

tapi bila-bila masa pon kita boleh berdoa . tak semesti kena qiam baru nak doa sungguh-sungguh. tidak.tidak.tidak !! bila-bila masa ja boleh doa . sedangkan kata-kata itu juga merupakan satu doa . jadi,,,kata lah yang baik-baik .


okey lah .sampai snih ja . salam =)

3 comments:

Unknown said...

rindu pak lang :D

Unknown said...

pak langg baekk :)

Unknown said...

betul

Post a Comment