Friday 10 May 2013

makan jemaah itu ada barakahnya .

ASSALAMUALAIKUM 

aku selalu dengar orang-orang tua cakap kalau makan ramai-ramai nih bertambah selera . tapi bagi aku makan sorang pon sangat menyelerakan . kihkih . aku dan bab makan-makan nih memang tak dapat dipisahkan dah macam isi dan kuku . mau taknya makan tu rutin harian yang wajib dalam hidup aku . tak dak hari yang aku tak makann . wuuuuuuu =)

cerita bab makan nih , aku teringat pada sang sepupu yang kini bersekolah di asrama sekolah agama. dah sekolah agama mestilah tarbiahnya pon lebih praktikal dan bukan sekadar teori . nak dijadikan cerita , suatu hari mereka di suruh untuk makan berjemaah . then ,apa masalahnya ? yang menjadi masalah kepada sang sepupu ialah mereka kena makan dalam talam seramai 4 orang katanya . aku pon jawab "laaa ? bestla makan ramai-ramai"..berdasarkan pengalaman aku dulu makan dalam talam . sang sepupu pon bagitau sebenarnya dia geli . entah , setiap orang berbeza citarasanya .

sebenarnya , makan secara berjemaah itu lebih barakah .teringat masa sekolah dulu . setiap masa rasanya aku makan berjemaah nih . mula dari breakfast , lunch , makan petang , makan malam sampai la ke supper.jarang la makan sorang-sorang . memang best . tambahnya pulak aku nih jenis yang suka tengok gaya orang makan dan akan menirunya semula . kihkih . macam-macam "pesen" gaya orang makan nih . ada yang jenis suka gaul nasi sekali dengan kuah sampai rata semua . ada pulak yang nasi letak sebelah lauk letak sebelah . kalau aku gaya yang mana satu ? hah ! biarlah orang yang tahu ja tahu .. 8_8
"Berjama'ahlah dalam menyantap hidanganmu dan sebut nama Allah padanya,nescaya akan mengandungi berkah bagimu " (silsilah hadis-hadis sohih no.664)
hadis ini dikhabarkan Rasulullah berkenaan dengan seorang yang datang kepadanya dan berkata :
"Wahai Rasulullah , kami ini setiap kali makan tidak pernah kenyang . Maka Rasulullah berkata : pasti masing-masing kamu makan sendiri-sendiri . Dia menjawab : Benar ya Rasulullah . Rasulullah berkata : Berjama'ahlah dalam menyantap makananmu . "
kalau dapat nih nak makan jemaah ka sorang ? 

mulakan dengan bismillah dan doa makan . aku pasti antara doa yang selalu dan senang di hafal oleh orang islam nih ialah doa makan . dijamin # bagi sapa-sapa yang terlupa baca doa makan dan tiba-tiba teringat masa tengah makan bacalah "bismillah hi awwaluhu wa akhiruhu" ..sekian . terima kasih .



4 comments:

Unknown said...

sekolah mana sang sepupu? sorry menyemak

LIFE said...

B tringat laksa hang =D
bila lagi kita boleh makan sama-sama.....~~

Unknown said...

haha..yayasan khairiah ~

Unknown said...

fahira . aq ingt masak kicap mak hg . series tak penah lupa . tak terjwab soalan tu..:'(

Post a Comment